Sivuja:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
Kirjoittaja
Aihe: Ankkiksen Viestimaraton: Kausi 6
(833 viestiä)
Karhula
Ankkiksen Viestimaraton: Kausi 6
Viesti 316 -
25.10.2009 klo 11:25:12
Ääh, pakko kai tuohon seitsemänteen sijaan on pakko olla tyytyväinen. Itse olen viesteistä niin sekaisin, etten tiedä, mitä olemme sopineet, mutta Salwer asiasta päättäkööt.
Salwer1st/
Ankkiksen Viestimaraton: Kausi 6
Viesti 317 -
25.10.2009 klo 12:55:26
Ei herralei mitä viestejä! Uskomattomia! Ei voi muuta sanoa, kuin, että Iffe, Kirja, Weatherman, Pullis ja Hiitis ovat uskomattomia kirjoittajia! Loistavaa!
Btw, Pullis kisasi kakkosessa, sorppa.
Btw, Pullis kisasi kakkosessa, sorppa.
wierii2
Ankkiksen Viestimaraton: Kausi 6
Viesti 318 -
25.10.2009 klo 12:59:39
Lainaus käyttäjältä: Salwer1st/Btw, Pullis kisasi kakkosessa, sorppa.
Selvä. Asia on käsitelty.
Selvä. Asia on käsitelty.
kirja
Ankkiksen Viestimaraton: Kausi 6
Viesti 319 -
25.10.2009 klo 13:34:38
Tiesin, että Iff:llä on jotain takataskussa. Hän tiesi minun tietävän. WF tiesi minun tietävän. Aikani ei vain riittänyt enempään kirjoittamiseen. I osakilpailussa kirjoitin viitenä päivänä (kaikki päivät jolloin olin paikalla) jokaisena ~10k ja lopuptulos 50k. Voitto. Nyt kirjoitin II osakilpailussa jokaisena neljänä päivänä ~20k. 80k. Kakkossija. Kostomielialalla lähdetään voittamaan loput kilpailut. Ensi kaudella parempi tulos. = Odotettu pettymys
(klikkaa näyttääksesi/piilottaaksesi)Hyvät Akutarinat
Koska Aku Ankka on antanut nimensä Akkarille ja on Akkarin tarinoiden päähenkilö, hänestä on myös tehty todella paljon tarinoita. Tarinat ovat eri laatuisia. Osa on parempia kuin osa ja osa on todella huonoja. On helppo sanoa, mitkä (ja minkälaiset) tarinat ovat hyviä ja mitkä eivät. Hyvillä tarinoilla on tiettyjä ominaisuuksia, vaikkakin aina voi olla paljonkin poikkeuksia. Tarinoita, joissa Aku on päähahmona, on todella paljon, koska Aku on niin moniuloitteinen hahmo, sillä hänen luonteensa sisältää niin monia eri asioita. Melkein aina Akun esiintyessä hän on pääroolissa, koska hänen luonteensa ottaa helposti vallan.
Hyviä Akutarinoita on todella paljon. Niillä on paljon yhtenäistä, mutta myös paljon eroja. Hienoja esimerkkejä molemmista ovat omalaatuisuus ja ainutlaatuisuus. Niitä on jokaisella hyvällä Akutarinalla, mutta ne myös tuovat paljon eroja tarinoihin. Hyvistä Akutarinoista löytyvät ainakin edellämainitsemani ominaisuudet, mutta myös paljon muuta.
Esimerkki hyvästä Akutarinasta on Don Rosan Auringon poika, koska se sisältää ainakin ominaisuudet jotka jo mainitsin. Tarina on ainutlaatuinen, koska sen juoni on uniikki, se on taitavasti toteutettu ja se kuvaa asioita (kuten köyhyyttä) täysin eri tavalla kuin muut tarinat. Sekin kuuluu ainutlaatuisuuteen. Tarinassa esiintyy köyhiä ja rikkaita ihmisiä tavalla, jota ei ole ennen saatu yhteen tarinaan. Yhteenkuuluvuus sekä molempien ominaisuudet ovat hienosti esillä, koska ne kuuluvat tarinan pääjuoneen ja lukijat voivat sisäistää ne ja koska molemmat kuuluvat tarinan rakenneominaisuuksiin ja molemmat on suunniteltu esille, eli toteutus on onnistunut, koska Rosan tavoittelemat asiat ovat toteutuneet ja koska kyseessäolevat kohdat tuntuvat istuvan, sopivan, tarinaan mukaan - kuten ne tekevätkin. Auringon poika on siinä ainutlaatuinen, että vaikka se kuuluu kategoriaan jossa on todella paljon tarinoita, se silti nousee selkeästi yli muiden ja ansaitsee paikan parhaiden tarinoiden joukossa, sen lisäksi koska se kuvaa tunteita ainutlaatuisesti, on monessa muussakin asiassa ainutlaatuinen ja koska se on todella huolellisesti tehty. (Kuten muutkin Rosan tarinat.) Auringon pojasta on pidetty aina ja se on saanut suurta suosiota aina kun se on julkaistu, tarinan alkuajoista lähtien. Se johtuu siitä, että sen on tiedetty olevan ainutlaatuinen tarina, koska se heti ensimmäisellä iskullaan lamaannuttaa lukijat ja koska sen ansiosta lukijat eivät voi lopettaa tarinan lukemista vaan lukevat ja lukevat sitä, koska tarina on niin hyvä ja iskevä, jonka takia se on pakko lukea uudestaan, jotta sen muistaisi paremmin ja koska se painii täysin omassa kategoriassaan, sillä se on todella monessa asiassa selkeästi yli muiden. Sille ei löydy yhtä hyvää selitystä, mutta yhdeksi tärkeimmistä voi sanoa sen, että tarinan tekemiseen on käytetty todella paljon huolellisuutta, ja Don Rosa tietää, mistä lukijat pitävät ja osaa tehdä asiat juuri niin kuin haluamme. Tarina on, kuten monet muut Rosan tarinat, aarteenmetsästystarina jossa kilpailevat Roope ja Pii. He tekevät kilpailun. Roope voittaa, mutta ei saa aarretta haltuunsa vaikkakin omistaa sen. Aku on vahvassa roolissa, koska aluksi hän on Roopen mukana mutta myöhemmin Pii kaappaa hänet jolloin häntä seurataan.
Don Rosan Aarre lasimaljassa on myöskin ainutlaatuinen tarina. Se sisältää lukuisia hyviä ominaisuuksia - ja uskomattoman monta niistä samassa tarinassa! Don Rosan kekseliäisyys on yksi ominaisuuksista. Rosa on tehnyt uskomattoman hyvän juonen, joka sisältää monia taitavasti keksittyjä/kehiteltyjä käänteitä ja on rakenteeltaan ammattimainen (kuten pitäisikin olla). Tarinan juoni on lisäksi yllättävä, kekseliäs ja hauska. Akun oivallus (lasimalja mereen) oli todella taidokkaasti keksitty, koska monikaan käsikirjoittaja ei osaisi tehdä samanlaista juonta tarinaan. Lisäksi se, että tuo todennäköisesti toimisi oikeastikin, lisää sen uskottavuutta, joka parantaa tarinan laatua lisää. Tarina oli niin uskomaton, että moni epäilee, onko sama mahdollista oikeasti, mutta teoriassa sen pitäisi olla mahdollista. Sekin ilmenee Rosan tarinassa. Tarinassa ei melkein mitään epäaitoa ollutkaan ja juoni on kekseliäs ja toimiva, koska kaikki palaset tuntuvat loksahtavan yhteen. Mikään kohta ei tunnu ''irralliselta'', vaan jokainen sopii tarinaan ja jokaisen täytyy jopa olla tarinassa, jotta siitä saataisiin toimiva. Se on yksi asia, joka erottaa loistavat ja hyvät tarinat toisistaan! Palaset loksahtelevat paikalleen ja yksikään niistä ei ole turha. Juuri niin on tehty Aarre lasimaljassa -tarinassa. Jokaisella tarinan ruudulla on jotain merkitystä tarinan kannalta: Osalla juonen kannalta, osalla tarinan muiden osa-alueiden kannalta. Se tekee tarinasta mahtavan. Mikään osa ei ole turha. Lisäksi Don Rosan mahtavat piirrokset ovat omiaan tekemään tarinasta uskomattoman. Rosan piirrokset ovat todella tarkkoja ja niissä ei ole pienintäkään epäonnistumista. Rosan piirrokset on toteutettu ammattitaidolla ja taitavasti. Juuri siksi ne ovat niin hyviä. Niihin on panostettu, ja se on tuottanut tulosta. Piirrokset ovat käytännössä täydellisiä eikä niistä löydy lainkaan valittamista. Don Rosa onkin tehnyt koko tarinan loistavasti. Siksi se on yksi parhaista tarinoista. Tarinassa ankat lähtevät etsimään aarretta merelle. Sieltä löytyy laiva, jossa on uponneiden laivojen koordinaatit. Aku keksii, kuinka ne saadaan ylös. Tuotos varastetaan hetkellisesti, mutta saadaan pian takaisin.
Muoksin tätä.
~kirja
(klikkaa näyttääksesi/piilottaaksesi)Hyvät Akutarinat
Koska Aku Ankka on antanut nimensä Akkarille ja on Akkarin tarinoiden päähenkilö, hänestä on myös tehty todella paljon tarinoita. Tarinat ovat eri laatuisia. Osa on parempia kuin osa ja osa on todella huonoja. On helppo sanoa, mitkä (ja minkälaiset) tarinat ovat hyviä ja mitkä eivät. Hyvillä tarinoilla on tiettyjä ominaisuuksia, vaikkakin aina voi olla paljonkin poikkeuksia. Tarinoita, joissa Aku on päähahmona, on todella paljon, koska Aku on niin moniuloitteinen hahmo, sillä hänen luonteensa sisältää niin monia eri asioita. Melkein aina Akun esiintyessä hän on pääroolissa, koska hänen luonteensa ottaa helposti vallan.
Hyviä Akutarinoita on todella paljon. Niillä on paljon yhtenäistä, mutta myös paljon eroja. Hienoja esimerkkejä molemmista ovat omalaatuisuus ja ainutlaatuisuus. Niitä on jokaisella hyvällä Akutarinalla, mutta ne myös tuovat paljon eroja tarinoihin. Hyvistä Akutarinoista löytyvät ainakin edellämainitsemani ominaisuudet, mutta myös paljon muuta.
Esimerkki hyvästä Akutarinasta on Don Rosan Auringon poika, koska se sisältää ainakin ominaisuudet jotka jo mainitsin. Tarina on ainutlaatuinen, koska sen juoni on uniikki, se on taitavasti toteutettu ja se kuvaa asioita (kuten köyhyyttä) täysin eri tavalla kuin muut tarinat. Sekin kuuluu ainutlaatuisuuteen. Tarinassa esiintyy köyhiä ja rikkaita ihmisiä tavalla, jota ei ole ennen saatu yhteen tarinaan. Yhteenkuuluvuus sekä molempien ominaisuudet ovat hienosti esillä, koska ne kuuluvat tarinan pääjuoneen ja lukijat voivat sisäistää ne ja koska molemmat kuuluvat tarinan rakenneominaisuuksiin ja molemmat on suunniteltu esille, eli toteutus on onnistunut, koska Rosan tavoittelemat asiat ovat toteutuneet ja koska kyseessäolevat kohdat tuntuvat istuvan, sopivan, tarinaan mukaan - kuten ne tekevätkin. Auringon poika on siinä ainutlaatuinen, että vaikka se kuuluu kategoriaan jossa on todella paljon tarinoita, se silti nousee selkeästi yli muiden ja ansaitsee paikan parhaiden tarinoiden joukossa, sen lisäksi koska se kuvaa tunteita ainutlaatuisesti, on monessa muussakin asiassa ainutlaatuinen ja koska se on todella huolellisesti tehty. (Kuten muutkin Rosan tarinat.) Auringon pojasta on pidetty aina ja se on saanut suurta suosiota aina kun se on julkaistu, tarinan alkuajoista lähtien. Se johtuu siitä, että sen on tiedetty olevan ainutlaatuinen tarina, koska se heti ensimmäisellä iskullaan lamaannuttaa lukijat ja koska sen ansiosta lukijat eivät voi lopettaa tarinan lukemista vaan lukevat ja lukevat sitä, koska tarina on niin hyvä ja iskevä, jonka takia se on pakko lukea uudestaan, jotta sen muistaisi paremmin ja koska se painii täysin omassa kategoriassaan, sillä se on todella monessa asiassa selkeästi yli muiden. Sille ei löydy yhtä hyvää selitystä, mutta yhdeksi tärkeimmistä voi sanoa sen, että tarinan tekemiseen on käytetty todella paljon huolellisuutta, ja Don Rosa tietää, mistä lukijat pitävät ja osaa tehdä asiat juuri niin kuin haluamme. Tarina on, kuten monet muut Rosan tarinat, aarteenmetsästystarina jossa kilpailevat Roope ja Pii. He tekevät kilpailun. Roope voittaa, mutta ei saa aarretta haltuunsa vaikkakin omistaa sen. Aku on vahvassa roolissa, koska aluksi hän on Roopen mukana mutta myöhemmin Pii kaappaa hänet jolloin häntä seurataan.
Don Rosan Aarre lasimaljassa on myöskin ainutlaatuinen tarina. Se sisältää lukuisia hyviä ominaisuuksia - ja uskomattoman monta niistä samassa tarinassa! Don Rosan kekseliäisyys on yksi ominaisuuksista. Rosa on tehnyt uskomattoman hyvän juonen, joka sisältää monia taitavasti keksittyjä/kehiteltyjä käänteitä ja on rakenteeltaan ammattimainen (kuten pitäisikin olla). Tarinan juoni on lisäksi yllättävä, kekseliäs ja hauska. Akun oivallus (lasimalja mereen) oli todella taidokkaasti keksitty, koska monikaan käsikirjoittaja ei osaisi tehdä samanlaista juonta tarinaan. Lisäksi se, että tuo todennäköisesti toimisi oikeastikin, lisää sen uskottavuutta, joka parantaa tarinan laatua lisää. Tarina oli niin uskomaton, että moni epäilee, onko sama mahdollista oikeasti, mutta teoriassa sen pitäisi olla mahdollista. Sekin ilmenee Rosan tarinassa. Tarinassa ei melkein mitään epäaitoa ollutkaan ja juoni on kekseliäs ja toimiva, koska kaikki palaset tuntuvat loksahtavan yhteen. Mikään kohta ei tunnu ''irralliselta'', vaan jokainen sopii tarinaan ja jokaisen täytyy jopa olla tarinassa, jotta siitä saataisiin toimiva. Se on yksi asia, joka erottaa loistavat ja hyvät tarinat toisistaan! Palaset loksahtelevat paikalleen ja yksikään niistä ei ole turha. Juuri niin on tehty Aarre lasimaljassa -tarinassa. Jokaisella tarinan ruudulla on jotain merkitystä tarinan kannalta: Osalla juonen kannalta, osalla tarinan muiden osa-alueiden kannalta. Se tekee tarinasta mahtavan. Mikään osa ei ole turha. Lisäksi Don Rosan mahtavat piirrokset ovat omiaan tekemään tarinasta uskomattoman. Rosan piirrokset ovat todella tarkkoja ja niissä ei ole pienintäkään epäonnistumista. Rosan piirrokset on toteutettu ammattitaidolla ja taitavasti. Juuri siksi ne ovat niin hyviä. Niihin on panostettu, ja se on tuottanut tulosta. Piirrokset ovat käytännössä täydellisiä eikä niistä löydy lainkaan valittamista. Don Rosa onkin tehnyt koko tarinan loistavasti. Siksi se on yksi parhaista tarinoista. Tarinassa ankat lähtevät etsimään aarretta merelle. Sieltä löytyy laiva, jossa on uponneiden laivojen koordinaatit. Aku keksii, kuinka ne saadaan ylös. Tuotos varastetaan hetkellisesti, mutta saadaan pian takaisin.
Muoksin tätä.
~kirja
T@IK@VIITTA
Ankkiksen Viestimaraton: Kausi 6
Viesti 320 -
25.10.2009 klo 14:06:50
Saako esim. tarinan kulkua kertoa? Vai pitääkö vain kehua sitä. ;D
Tässä siis viestini:
(klikkaa näyttääksesi/piilottaaksesi)Parhaat Aku Ankka tarinat
Aku Ankassa nähdään nykyään hyvin vähän loistavia sarjoja. Joskus silloin tällöin saattaa kuitenkin nenän eteen tulla jokin oma lempisarja ja se onkin hyvää vaihtelua neljäsivuisille Aku Ankan täyttäjille. Jokaisella on tietenkin omat lempisarjansa. Jokainen ei esimerkiksi pidä ollenkaan Don Rosan tarinoista, mutta toiset taas oikein rakastavat niitä.
Don Rosan sarjat ovat minun mielestä aivan parhaita. Toki myös Carl Barksin tarinat ovat todella hyviä, mutta pidän enemmän Rosan tarinoista. Yksi hänen lampisarjoistani on ainakin Kymmenen avataren aarre. Kyseisessä tarinassa on aivan loistavia vitsejä, kuten esimerkiksi aivan hulvaton Roopen norsu Talkhunat, joka aina nähdessään hiiren ottaa jonkun esineen jolla se voisi kalauttaa hiiriä kalloon. Joskus se sattuu ottamaan myös vaikka Akun ja hakata Akulla hiiriä. Tarinassahan Roope, Aku, Tupu, Hupu ja Lupu lähtevät metsästämään satumaista aarretta, joka on keskellä viidakkoa.
Aarteen kätköpaikka oli kaupunki, joka oli jäänyt sademetsän armoille ja jäänyt puitten alle. Aarteen luona oli tietenkin paljon ansoja, jotka tarvitsevat paljon älyä, että niiden läpi olisi päässyt. Niinpä Tupu, Hupu ja Lupu jäivät kaupunkiin, kun Roope ja Aku menivät sen uumeniin. Tupu, Hupu ja Lupu painelivat erilaisia nappuloita, jotka olivat patsaassa ja auttoivat niitten avulla Roopea ja Akua eteenpäin. Esteitä oli yhdeksän, mutta nappuloita kymmenen ja lopulta paikalle saapunut maharadza pilasi koko aarteenetsinnän painamalla väärää nappulaa, joka tuhosi koko muinaisen kaupungin. Aku ja Roope pelastuivat, mutta aarre huuhtoutui yhteen köyhään kaupunkiin, josta kaikki muuttivat onnellisina pois.
Tämä tarina on mielestäni yksi Rosan parhaista taidonnäytteistä. Hänen piirrostyyli on todella hieno ja vitsit todella hupaisia. Ideakin on todella hyvä. Käsikirjoitus on onnistunut tässä Rosan tarinoissa hyvin, niin kuin lähes kaikissa muissakin hänen tarinoissaan. Tätä tarinaa oli todella mukava lukea!
Don Rosalta löytyy tietenkin myös muita huikaisevan hienoja sarjoja, joista yksi on kokonaisuudessaan Roope Ankan elämä ja teot. se on ehdottomasti yksi parhaista lukemistani sarjoista Kaikki Roopen elämä alusta loppuun yksissä kansissa on kyllä todella loistava keksintö ja sen keksi vielä oma lempipiirtäjäni! Hienoa!
Ensimmäisessä luvussahan Roope on pieni pojankloppi tavallisesta Skottiperheestä. Luvun nimi on Klaaninsa viimeinen ja siinä luvussa Roope saakin ensimmäisen kolikkonsa. Siitä hän ei aiokaan luopua, vaan jatkaa ahkerasti töitään. Roope oli pojanviikarinakin varsinainen työkone. Työnteko jatkui ja lopulta Roope myikin jo turvetta. Turvetta hän haki Ankkapurhasta. Siellä hän joutuikin Vaskervillejen saarroksiin, mutta pakenee linnaan. Siellä hän tapaa Sir Rikhardin haamun, mutta ei tiedä sitä. Loppujen lopuksi Vaskervillet pelästyvät Roopen palavaa haarniskaa. Luvun lopussa Roope lähtee laivalla kohti rikkauksien maata, Amerikkaa. Ensimmäinen luku oli ihan hyvä ei kuitenkaan mitenkään erikoinen.
Toinen luku alkaa siitä, että Roope pääsee perille Amerikkaan. Roopella ei ollut muuta, kuin ensilantti, kultahampaat ja hänen klaaninsa taskunauris. Amerikassa hän tapasanoman setänsä, Angus “Hiidenkirnun”. Niinpä Roope ja Angus aikovat etsiä “Drennan Whyten” kullan, joka on uponnut laivansa mukana Mississipin pohjaan. Loppujen lopuksi ensimmäinen Karhukopla tulee kuvioihin ja pilaa kaiken ja Roope jatkaa matkaansa Amerikassa. Tämä luku oli hyvä ja pitkäkin. Mielestäni se ei kuitenkaan paras ollut, mutta ei huonoinkaan.
Kolmannessa luvussa alkoi jo tapahtua ja siksi tämä onkin paras näistä kolmesta ensimmäisestä luvusta Lyhyesti kerrottuna Roope on matkalla junalla länteen, kun rosvot hyökkäävät. Roope tippuu junan kyydistä ja jää yksin. Hänestä tuli karjapaimen löydettyään muutaman muun karjapaimenen. Monien koettelemusten jälkeen Roope aikoi jäädä muutamaksi vuodeksi karjapaimeneksi, mutta jatkaisi pian matkaansa yli kalliovuorten.
Jatkuu....
Tässä siis viestini:
(klikkaa näyttääksesi/piilottaaksesi)Parhaat Aku Ankka tarinat
Aku Ankassa nähdään nykyään hyvin vähän loistavia sarjoja. Joskus silloin tällöin saattaa kuitenkin nenän eteen tulla jokin oma lempisarja ja se onkin hyvää vaihtelua neljäsivuisille Aku Ankan täyttäjille. Jokaisella on tietenkin omat lempisarjansa. Jokainen ei esimerkiksi pidä ollenkaan Don Rosan tarinoista, mutta toiset taas oikein rakastavat niitä.
Don Rosan sarjat ovat minun mielestä aivan parhaita. Toki myös Carl Barksin tarinat ovat todella hyviä, mutta pidän enemmän Rosan tarinoista. Yksi hänen lampisarjoistani on ainakin Kymmenen avataren aarre. Kyseisessä tarinassa on aivan loistavia vitsejä, kuten esimerkiksi aivan hulvaton Roopen norsu Talkhunat, joka aina nähdessään hiiren ottaa jonkun esineen jolla se voisi kalauttaa hiiriä kalloon. Joskus se sattuu ottamaan myös vaikka Akun ja hakata Akulla hiiriä. Tarinassahan Roope, Aku, Tupu, Hupu ja Lupu lähtevät metsästämään satumaista aarretta, joka on keskellä viidakkoa.
Aarteen kätköpaikka oli kaupunki, joka oli jäänyt sademetsän armoille ja jäänyt puitten alle. Aarteen luona oli tietenkin paljon ansoja, jotka tarvitsevat paljon älyä, että niiden läpi olisi päässyt. Niinpä Tupu, Hupu ja Lupu jäivät kaupunkiin, kun Roope ja Aku menivät sen uumeniin. Tupu, Hupu ja Lupu painelivat erilaisia nappuloita, jotka olivat patsaassa ja auttoivat niitten avulla Roopea ja Akua eteenpäin. Esteitä oli yhdeksän, mutta nappuloita kymmenen ja lopulta paikalle saapunut maharadza pilasi koko aarteenetsinnän painamalla väärää nappulaa, joka tuhosi koko muinaisen kaupungin. Aku ja Roope pelastuivat, mutta aarre huuhtoutui yhteen köyhään kaupunkiin, josta kaikki muuttivat onnellisina pois.
Tämä tarina on mielestäni yksi Rosan parhaista taidonnäytteistä. Hänen piirrostyyli on todella hieno ja vitsit todella hupaisia. Ideakin on todella hyvä. Käsikirjoitus on onnistunut tässä Rosan tarinoissa hyvin, niin kuin lähes kaikissa muissakin hänen tarinoissaan. Tätä tarinaa oli todella mukava lukea!
Don Rosalta löytyy tietenkin myös muita huikaisevan hienoja sarjoja, joista yksi on kokonaisuudessaan Roope Ankan elämä ja teot. se on ehdottomasti yksi parhaista lukemistani sarjoista Kaikki Roopen elämä alusta loppuun yksissä kansissa on kyllä todella loistava keksintö ja sen keksi vielä oma lempipiirtäjäni! Hienoa!
Ensimmäisessä luvussahan Roope on pieni pojankloppi tavallisesta Skottiperheestä. Luvun nimi on Klaaninsa viimeinen ja siinä luvussa Roope saakin ensimmäisen kolikkonsa. Siitä hän ei aiokaan luopua, vaan jatkaa ahkerasti töitään. Roope oli pojanviikarinakin varsinainen työkone. Työnteko jatkui ja lopulta Roope myikin jo turvetta. Turvetta hän haki Ankkapurhasta. Siellä hän joutuikin Vaskervillejen saarroksiin, mutta pakenee linnaan. Siellä hän tapaa Sir Rikhardin haamun, mutta ei tiedä sitä. Loppujen lopuksi Vaskervillet pelästyvät Roopen palavaa haarniskaa. Luvun lopussa Roope lähtee laivalla kohti rikkauksien maata, Amerikkaa. Ensimmäinen luku oli ihan hyvä ei kuitenkaan mitenkään erikoinen.
Toinen luku alkaa siitä, että Roope pääsee perille Amerikkaan. Roopella ei ollut muuta, kuin ensilantti, kultahampaat ja hänen klaaninsa taskunauris. Amerikassa hän tapasanoman setänsä, Angus “Hiidenkirnun”. Niinpä Roope ja Angus aikovat etsiä “Drennan Whyten” kullan, joka on uponnut laivansa mukana Mississipin pohjaan. Loppujen lopuksi ensimmäinen Karhukopla tulee kuvioihin ja pilaa kaiken ja Roope jatkaa matkaansa Amerikassa. Tämä luku oli hyvä ja pitkäkin. Mielestäni se ei kuitenkaan paras ollut, mutta ei huonoinkaan.
Kolmannessa luvussa alkoi jo tapahtua ja siksi tämä onkin paras näistä kolmesta ensimmäisestä luvusta Lyhyesti kerrottuna Roope on matkalla junalla länteen, kun rosvot hyökkäävät. Roope tippuu junan kyydistä ja jää yksin. Hänestä tuli karjapaimen löydettyään muutaman muun karjapaimenen. Monien koettelemusten jälkeen Roope aikoi jäädä muutamaksi vuodeksi karjapaimeneksi, mutta jatkaisi pian matkaansa yli kalliovuorten.
Jatkuu....
Aku Vankka
Ankkiksen Viestimaraton: Kausi 6
Viesti 321 -
25.10.2009 klo 14:09:13
T@ikis, eiköhän saa? Sehän on olennainen osa tarinaa. Kyllähän Tarinasarjat -osiksessakin neloskaudella sai kertoa tarinoiden juonesta ihan vapaasti.
//Olenko nyt ymmärtänyt ihan väärin, vai onko aiheen ideana kirjoittaa parhaista Aku Ankka -tarinoista (eli ei Roope-setä, Tupu, Hupu ja Lupu -tarinoista yms.) vai saako ihan kaikenlaisista tarinoista kirjoittaa? Ajattelin vain, kun T@ikis kirjoitti tuolla pätkän Roope Ankan elämä ja teot -sarjasta..
//Olenko nyt ymmärtänyt ihan väärin, vai onko aiheen ideana kirjoittaa parhaista Aku Ankka -tarinoista (eli ei Roope-setä, Tupu, Hupu ja Lupu -tarinoista yms.) vai saako ihan kaikenlaisista tarinoista kirjoittaa? Ajattelin vain, kun T@ikis kirjoitti tuolla pätkän Roope Ankan elämä ja teot -sarjasta..
Anaconda
Ankkiksen Viestimaraton: Kausi 6
Viesti 322 -
25.10.2009 klo 14:12:34
Edittiä käytetty täällä taas näemmä fiksusti, siivoan kohta.
Edit: Vähän parempi nyt
Edit: Vähän parempi nyt
T@IK@VIITTA
Ankkiksen Viestimaraton: Kausi 6
Viesti 323 -
25.10.2009 klo 17:20:54
Lainaus käyttäjältä: Aku VankkaOlenko nyt ymmärtänyt ihan väärin, vai onko aiheen ideana kirjoittaa parhaista Aku Ankka -tarinoista (eli ei Roope-setä, Tupu, Hupu ja Lupu -tarinoista yms.) vai saako ihan kaikenlaisista tarinoista kirjoittaa? Ajattelin vain, kun T@ikis kirjoitti tuolla pätkän Roope Ankan elämä ja teot -sarjasta..
Ainakin alkuperäinen nimi oli "Parhaat Aku Ankka(hahmo)-sarjat". Eikös se tarkoita kaikki Aku Ankassa olevia hahmoja, vai? Taidan muuten siihen vaihtaa, kun kohta lisään tähän viestini.
Ainakin alkuperäinen nimi oli "Parhaat Aku Ankka(hahmo)-sarjat". Eikös se tarkoita kaikki Aku Ankassa olevia hahmoja, vai? Taidan muuten siihen vaihtaa, kun kohta lisään tähän viestini.
Aku Vankka
Ankkiksen Viestimaraton: Kausi 6
Viesti 324 -
25.10.2009 klo 17:23:28
Salwerilta tarvitaan varmistus. Jos kaikenlaisista tarinoista saa kirjoittaa (parhaista sellaisista siis) niin tulee kyllä taas hyperosakilpailu...
Salwer1st/
Ankkiksen Viestimaraton: Kausi 6
Viesti 325 -
25.10.2009 klo 17:31:22
Tämän osiksen aihe on siis Parhaat sarjat, joissa Aku Ankka-niminen hahmo on päähenkilönä.
Toke
Ankkiksen Viestimaraton: Kausi 6
Viesti 326 -
25.10.2009 klo 19:33:22
Lainaus käyttäjältä: Aku VankkaDekkari saa kyllä kunnon aiheen blogiinsa tästä osiksesta kun palaa sieltä parseloonasta keksiviikkona vaimilloinsenytoli.
Muistanet, että Dekkari antoi minulle luvan rustata blogi tästä menneestä kisasta. ;) Teen sitä parhaillaan ja ilmestyy jo tänä iltana tai sitten huomenna.
Edit: Tulee huomenna.
Muistanet, että Dekkari antoi minulle luvan rustata blogi tästä menneestä kisasta. ;) Teen sitä parhaillaan ja ilmestyy jo tänä iltana tai sitten huomenna.
Edit: Tulee huomenna.
Niketin
Ankkiksen Viestimaraton: Kausi 6
Viesti 327 -
26.10.2009 klo 15:12:44
Pienen pieni aloitus.
(klikkaa näyttääksesi/piilottaaksesi)Parhaat Aku Ankka(hahmo)-sarjat
Jokaisella on oma mielipiteensä parhaista Aku Ankka-sarjoista. Minun suosikkipiirtäjiä ja käsikirjoittajia ovat Carl Barks ja Don Rosa. Tykkään myös Vicarin kädenjäljestä.
Tarinoita on erittäin vaikea laittaa järjestykseen, ja jokainen sija vaatii miettimistä. Tässä kuitenkin minun listani:
Yksi parhaista Aku Ankka-tarinoista, jonka olen lukenut, on Don Rosan Kymmenen avatarin aarre. Tarina kertoo Akun, Roopen ja ankanpoikien seikkailusta viidakossa. He löytävät muinaisen kaupungin rauniot, jossa on yhdeksän estettä. Ankat löytävät kymmenen nappia, joista yksi tuhoaa kaupungin. Aku ja Roope lähtevät kaupungin uumeniin ja ankanpojat painavat nappeja auttaakseen enojansa. Aku ja Roope pääsevät aarteen luo, mutta rahanhimoinen maharadza tulee painamaan väärää nappulaa. Näin aarre valuu köyhille ja he ottavat sen itselleen.
Tarinassa on erinomaiset vitsit ja hyvä juoni. Se on julkaistu mm. kirjassa Kymmenen avatarin aarre ja muita Don Rosan parhaita.
Toinen mahtava tarina Don Rosalta on Saari ajan rajalla. Se kertoo saaresta, joka syntyy kansainvälisen aikarajan päälle. Roope ja Kulta-Into Pii lähtevät valloittamaan saarta. Roope raahaa tietenkin Akua mukanaan.
jatkuuu
(klikkaa näyttääksesi/piilottaaksesi)Parhaat Aku Ankka(hahmo)-sarjat
Jokaisella on oma mielipiteensä parhaista Aku Ankka-sarjoista. Minun suosikkipiirtäjiä ja käsikirjoittajia ovat Carl Barks ja Don Rosa. Tykkään myös Vicarin kädenjäljestä.
Tarinoita on erittäin vaikea laittaa järjestykseen, ja jokainen sija vaatii miettimistä. Tässä kuitenkin minun listani:
Yksi parhaista Aku Ankka-tarinoista, jonka olen lukenut, on Don Rosan Kymmenen avatarin aarre. Tarina kertoo Akun, Roopen ja ankanpoikien seikkailusta viidakossa. He löytävät muinaisen kaupungin rauniot, jossa on yhdeksän estettä. Ankat löytävät kymmenen nappia, joista yksi tuhoaa kaupungin. Aku ja Roope lähtevät kaupungin uumeniin ja ankanpojat painavat nappeja auttaakseen enojansa. Aku ja Roope pääsevät aarteen luo, mutta rahanhimoinen maharadza tulee painamaan väärää nappulaa. Näin aarre valuu köyhille ja he ottavat sen itselleen.
Tarinassa on erinomaiset vitsit ja hyvä juoni. Se on julkaistu mm. kirjassa Kymmenen avatarin aarre ja muita Don Rosan parhaita.
Toinen mahtava tarina Don Rosalta on Saari ajan rajalla. Se kertoo saaresta, joka syntyy kansainvälisen aikarajan päälle. Roope ja Kulta-Into Pii lähtevät valloittamaan saarta. Roope raahaa tietenkin Akua mukanaan.
jatkuuu
kirja
Ankkiksen Viestimaraton: Kausi 6
Viesti 328 -
26.10.2009 klo 16:38:04
Heikon motivaation takia kokeilen uutta tekniikkaa viestin kirjoittamiseen.
(klikkaa näyttääksesi/piilottaaksesi)Hyvät Akutarinat
Koska Aku Ankka on antanut nimensä Akkarille ja on Akkarin tarinoiden päähenkilö, hänestä on myös tehty todella paljon tarinoita. Tarinat ovat eri laatuisia. Osa on parempia kuin osa ja osa on todella huonoja. On helppo sanoa, mitkä (ja minkälaiset) tarinat ovat hyviä ja mitkä eivät. Hyvillä tarinoilla on tiettyjä ominaisuuksia, vaikkakin aina voi olla paljonkin poikkeuksia. Tarinoita, joissa Aku on päähahmona, on todella paljon, koska Aku on niin moniuloitteinen hahmo, sillä hänen luonteensa sisältää niin monia eri asioita. Melkein aina Akun esiintyessä hän on pääroolissa, koska hänen luonteensa ottaa helposti vallan.
Hyviä Akutarinoita on todella paljon. Niillä on paljon yhtenäistä, mutta myös paljon eroja. Hienoja esimerkkejä molemmista ovat omalaatuisuus ja ainutlaatuisuus. Niitä on jokaisella hyvällä Akutarinalla, mutta ne myös tuovat paljon eroja tarinoihin. Hyvistä Akutarinoista löytyvät ainakin edellämainitsemani ominaisuudet, mutta myös paljon muuta.
Mestaripuutarhurissa Akusta on tullut todella taitava puutarhuri, joka saa työn, jossa hän epäonnistuu. Don Rosan Mestaripuutarhuri on loistava esimerkki hyvästä tarinasta, jonka päähahmona on Aku. Siinä on tavallisen oloinen alku (Aku hallitsee jonkin alan täydellisesti), mutta tarina on silti normaalista poikkeava, koska sen juoni ei ole läheskään samanlainen kuin ''normaalit'' Aku-tarinat, sillä juoni on erilainen muun muassa siksi, että siinä näytetään niin paljon pieniä kekseliäitä yksityiskohtia. Tarinassa selostetaan ja näytetään tarkasti Akun työskentelyä, jolloin siihen liittyy mukaan huumoria, joka vain parantaa tarinaa, koska huumori on yksi tarinoiden perusominaisuuksista, jotka luovat sen, että pidämme tarinoista ja koska huumori saa tarinasta monipuolisemman. Mestaripuutarhurissa on muun muassa paljon huumoria, mikä ilmenee esimerkiksi tarinan eläimissä. Mestaripuutarhurissa on myös yhdistetty tarinan eri osa-alueet loistokkaasti, jolloin tarina ei ''töki'' eli etenee sujuvasti ja aidon oloisesti alusta loppuun, kuten pitääkin. Sen aiheuttaa se, että tarinassa on kerrottu paljon syitä ja seurauksia, jotka saavat tarinan eri osa-alueet yhteen kuin liimalla. Sen ansiosta tarina tuntuu sujuvan niin kuin sen pitääkin. Tarina on siis taidokkaasti yhdistetty, mikä saa tarinan tuntumaan yhdeltä tarinalta (kuten sen pitääkin). Mestaripuutarhurissa on käytetty paljon ennalta-arvaamattomia asioita ja toisaalta yhdistetty usein käytetyt alut ja loput yhteen, mutta väliin tehty erikoinen, mutta hyvä, pääjuoni. Tämä erikoinen yhdistelmä vain lisää tarinan suosiota, koska nämä tarinat ovat harvemmin nähtyjä ja sen ansiosta niihin kiinnittää enemmän huomiota ja ne jäävät paremmin mieliin. Mestaripuutarhurin suosion yksi syy onkin se, että se jää helposti mieleen. Siihen auttavat myös tarinan virheetön kuvitus ja useat ruudut, jotka on tehty niin, että ne herättävät huomion jolloin ne jäävät todella helposti mieleen. Mestaripuutarhurissa on käytetty myös Akun ominaisuuksia apuna, sillä useat Akun luonteenpiirteistä toteutuvat tarinassa, koska Aku on niin moniuloitteinen. Akua siis selkeästi käytetään paljon tarinassa, mikä auttaa tarinan suosiota, koska Aku on Suomessa suosituin hahmo jolloin tarinankin suosion pitäisi kasvaa. Tarinassa on käytetty käytännössä kaikkia hyvän tarinan ominaisuuksia, koska siitä on saatu paketti, josta lukijat eivät löydä lainkaan virheitä ja joka siksi herättää lukijoiden mielenkiinnot ja jää pysyvästi heidän mieliinsä jolloin siitä on helppo pitää.
Toinenkin Don Rosan Aku-tarina, Valvova silmä, kuuluu ehdottomasti parhaiden joukkoon! Tarinassa Roope käyttää hyvänään Akun tarkkaavaisten silmien ominaisuuksia, mutta ei ole helppoa löytää juuri Akulle sopivaa tehtävä. Tarina sisältää lukuisia loistaville tarinoille yleisiä ominaisuuksia. Täytyy mainita ainakin piirrokset, josta kukaan tarkkasilmäisinkään ei voi löytää minkäänlaista virhettä. Se johtuu siitä, että Rosa on käyttänyt paljon aikaa piirroksiin ja tehnyt ne hänen tyylilleen uskollisesti todella huolellisesti ja tarkkaavaisesti. Rosa onkin tehnyt piirrokset samalla tyylillä kuin hän kuvaa Akun olevan tarinassa: Huolellisesti, taitavasti eikä kuitenkaan todellakaan hitaasti. Koska tarinassa on kyse lähinnä huolellisuudesta, on todella tärkeä, että piirroksetkin ovat huolellisesti tehtyjä, koska se kuuluu tarinan ominaisuuksiin. Tarina on muutenkin huolellisesti tehty. Juoneen on kiinnitetty paljon vaivaa. Tässä tarinassa on Rosankin tyylille poikkeuksellisen paljon pieniä yksityiskohtia, koska koko tarinan idea on niissä. Rosa on kuitenkin tehnyt taustoille ja jopa tarinoiden keskelle, pääasioihin, uskomattoman paljon pieniä yksityiskohtia, jotka vain lisäävät hänen työmääräänsä ja samalla kunnioitustamme tarinaa (ja Rosaa) kohtaan. Se on yksi syy, miksi tarina on niin suosittu ja loistava. Kunnioitamme sekä tarinaa että sen tekijää johtuen siihen käytetystä työmäärästä. Työmäärä ilmenee myös muualla. Tarinan juoni on saatu sulautumaan hienosti erilaisiin selityksiin, jolloin tarinan juoni ei töki vaan etenee sulavasti ja tarpeeksi nopeasti kohti huipentumaansa. Valvovan silmän juonikin on yksi mahtavimmista, koska siinä yhdistetään useita Akun ominaisuuksia ja selitetään muutamia hieman tuntemattomammiksi jääneitä ominaisuuksia, jolloin tarinasta jää opettavainen olo, mutta koska sekaan on lisätty huumoria, tarinasta ei jää liian vakava, virallinen, olo vaan päällimmäisenä tunteena on luultavasti huumori, koska sitä on viljelty niin, että se pomppaa heti lukijoiden ajatuksiin eikä jää vain taka-alalle. Valvova silmä on loistava tarina, koska siitä on todella hankala löytää heikkouksia ja koska sitä ja Rosan työtä sen eteen on pakko kunnioittaa.
Hyvillä Aku-aiheisilla tarinoilla täytyy olla paljon ominaisuuksia.
Kekseliäisyyden on pakko olla mukana, koska silloin tarina jää lukijoiden mieleen ja se tuntuu olevan jollain tavalla erilainen. Aku on hahmona senlainen, että hänestä saa paljon erilaisia juonia joista valtaosa on kekseliäitä ellei niitä ole kopioitu muista tarinoista. Akusta on siis helppo saada kekseliästä tarinaa, johtuen hänen luonteestaan. Sen ansiosta niin monet Aku-tarinat ovat kekseliäitä. Kekseliäässä Aku-tarinassa tapahtuu paljon asioita, joita ei olisi voinut odottaa ja jotka ovat melko uskomattomia mutta jotka voivat kuitenkin toteutua. Niiden täytyy siis olla epätodennäköisiä. Parhaissa Aku-tarinoissa ne ovat lisäksi todella hienosti kehiteltyjä ja ne vaikuttavat paljon, eivätkä vain ''ole''. Niiden täytyy olla todella hyvin kehiteltyjä, uskottavia ja hauskoja. Kekseliäisyyttä ei siis ole helppo muodostaa, vaan siihen vaatii melko paljon eri asioita, joita ilman kekseliäisyyttä ei ole tai se on lievempää. Siksi todella kekseliäitä tarinoita ei ole paljoa. Moni tarina on kekseliäs, mutta todella hyvään kekseliäisyyteen vaatii enemmän ja sen takia niitä tarinoita ei ole paljoa. Useimmat todella kekseliäät tarinat ovat todella hyviä ja ne luultavasti sisältävät muitakin hyviä ominaisuuksia, koska todellisen kekseliäisyyden tekemiseen vaatii paljon eri taitoja ja ne ovat avuksi myös muiden asioiden tekemisessä. Melkein kaikki hyvät Aku-tarinat ovat siis todella kekseliäitä. Kekseliäisyyden ja suuren kekseliäisyyden välillä on yksi suuri ero: yllättävyys. Mitä suurempi yllättävyys (mutta uskottavana täytyy säilyä), sitä suurempi kekseliäisyys, sillä valtaosa kekseliäisyydestä koostuu yllättävyydestä ja uskottavuudesta, joiden täytyy olla tasapainossa (ja joita täytyy olla paljon, jotta kekseliäisyyttäkin olisi paljon). Lisäksi yllättävyys saa kekseliäisyyden soveltumaan paremmin tarinan juoneen, jolloin sen uskottavuus kasvaa jolloin sen kekseliäisyyskin kasvaa. Kekseliäisyyden ansiosta tarina erottuu selkeästi muista tarinoista ja jää lukijoiden mieleen ainutlaatuisena tarinana, koska siinä oli jokin ennennäkemätön asia tai ominaisuus. Siksi melkein kaikki hyvät Aku-tarinat ovatkin todella kekseliäitä ja ilman sitä on todella hankala saada loistavaa Aku-tarinaa.
Huumori on yksi tärkeimmistä ominaisuuksista, koska silloin tarina jää lukijan mieleen hauskana ja kiinnostavana tarinana, sillä huumori luo niitä ominaisuuksia. Tarinan on hankala olla hyvä, loistavasta puhumattakaan, ilman huumoria, koska huumori on niin tärkeä asia tarinoissa, sillä siinä on monia eri ominaisuuksia ja se on useiden henkilöiden kriteeri heidän valitessaan tarinoita luettaviksi. Huumori luo paljon huumoria. Jos tarinassa on huumoria, sitä tulee helposti lisää ja lisää. Siispä käsikirjoittajille onkin todella tärkeää muistaa kohtuus. Huumoria ei saa olla liikaa, sillä liioiteltu huumori pilaa heti koko tarinan, koska liiallisesti käytettäessä se kumoaa omat hyötyvaikutuksensa. Huumori sisältää muun muassa kekseliäisyyttä ja omaperäisyyttä, jotka nekin ovat tärkeitä ominaisuuksia tarinoita tehtäessä. Huumorin täytyy olla ainutlaatuista, koska silloin se sopii tarinaan, kun taasen muissa tapauksissa tarinasta tulisi mieleen kopio jolloin siitä ei pidettäisi paljoa. Aku-tarinoihin on todella helppoa saada mukaan huumoria johtuen Akun luonteista, varsinkin tärkeimmistä, sillä Akun luonne sisältää paljon asioita jotka jo itsessään ovat hauskoja ja jotka myös imevät helposti huumoria. Akusta kertoviin tarinoihin on siis todella helppoa lisätä huumoria, koska Aku itsessään tuo sitä mukaan paljon, koska hänen luonteensa tekee niin. Huumori Aku-tarinoissa on valitettavan usein vahingoniloa, joka sekin johtuu Akun luonteesta. Aku-tarinoissa on kuitenkin, varsinkin Don Rosan tekemissä, myös aitoa oikeaa huumoria, kuten ironiaa. Varsinkin Rosa käyttää aitoja huumoreita. Koska Akua kohdellaan huonosti, ironia sopii hänelle parhaiten ja Rosa tietää sen. Siksi hänen Aku-tarinoissaan on paljon huumoria. Huumori on yksi tärkeimmistä syistä tarinoiden menestykseen. Huumori antaa tarinoille todella hyvän jälkimaun ja auttaa lukijoita muistamaan sarjan paremmin. Ilman huumoria on todella hankala saada aikaan loistavaa sarjaa, koska huumori on nykyään niin yleinen ja melkein pakollinen asia ja koska huumoria auttaa ominaisuuksillaan todella paljon.
~kirja
(klikkaa näyttääksesi/piilottaaksesi)Hyvät Akutarinat
Koska Aku Ankka on antanut nimensä Akkarille ja on Akkarin tarinoiden päähenkilö, hänestä on myös tehty todella paljon tarinoita. Tarinat ovat eri laatuisia. Osa on parempia kuin osa ja osa on todella huonoja. On helppo sanoa, mitkä (ja minkälaiset) tarinat ovat hyviä ja mitkä eivät. Hyvillä tarinoilla on tiettyjä ominaisuuksia, vaikkakin aina voi olla paljonkin poikkeuksia. Tarinoita, joissa Aku on päähahmona, on todella paljon, koska Aku on niin moniuloitteinen hahmo, sillä hänen luonteensa sisältää niin monia eri asioita. Melkein aina Akun esiintyessä hän on pääroolissa, koska hänen luonteensa ottaa helposti vallan.
Hyviä Akutarinoita on todella paljon. Niillä on paljon yhtenäistä, mutta myös paljon eroja. Hienoja esimerkkejä molemmista ovat omalaatuisuus ja ainutlaatuisuus. Niitä on jokaisella hyvällä Akutarinalla, mutta ne myös tuovat paljon eroja tarinoihin. Hyvistä Akutarinoista löytyvät ainakin edellämainitsemani ominaisuudet, mutta myös paljon muuta.
Mestaripuutarhurissa Akusta on tullut todella taitava puutarhuri, joka saa työn, jossa hän epäonnistuu. Don Rosan Mestaripuutarhuri on loistava esimerkki hyvästä tarinasta, jonka päähahmona on Aku. Siinä on tavallisen oloinen alku (Aku hallitsee jonkin alan täydellisesti), mutta tarina on silti normaalista poikkeava, koska sen juoni ei ole läheskään samanlainen kuin ''normaalit'' Aku-tarinat, sillä juoni on erilainen muun muassa siksi, että siinä näytetään niin paljon pieniä kekseliäitä yksityiskohtia. Tarinassa selostetaan ja näytetään tarkasti Akun työskentelyä, jolloin siihen liittyy mukaan huumoria, joka vain parantaa tarinaa, koska huumori on yksi tarinoiden perusominaisuuksista, jotka luovat sen, että pidämme tarinoista ja koska huumori saa tarinasta monipuolisemman. Mestaripuutarhurissa on muun muassa paljon huumoria, mikä ilmenee esimerkiksi tarinan eläimissä. Mestaripuutarhurissa on myös yhdistetty tarinan eri osa-alueet loistokkaasti, jolloin tarina ei ''töki'' eli etenee sujuvasti ja aidon oloisesti alusta loppuun, kuten pitääkin. Sen aiheuttaa se, että tarinassa on kerrottu paljon syitä ja seurauksia, jotka saavat tarinan eri osa-alueet yhteen kuin liimalla. Sen ansiosta tarina tuntuu sujuvan niin kuin sen pitääkin. Tarina on siis taidokkaasti yhdistetty, mikä saa tarinan tuntumaan yhdeltä tarinalta (kuten sen pitääkin). Mestaripuutarhurissa on käytetty paljon ennalta-arvaamattomia asioita ja toisaalta yhdistetty usein käytetyt alut ja loput yhteen, mutta väliin tehty erikoinen, mutta hyvä, pääjuoni. Tämä erikoinen yhdistelmä vain lisää tarinan suosiota, koska nämä tarinat ovat harvemmin nähtyjä ja sen ansiosta niihin kiinnittää enemmän huomiota ja ne jäävät paremmin mieliin. Mestaripuutarhurin suosion yksi syy onkin se, että se jää helposti mieleen. Siihen auttavat myös tarinan virheetön kuvitus ja useat ruudut, jotka on tehty niin, että ne herättävät huomion jolloin ne jäävät todella helposti mieleen. Mestaripuutarhurissa on käytetty myös Akun ominaisuuksia apuna, sillä useat Akun luonteenpiirteistä toteutuvat tarinassa, koska Aku on niin moniuloitteinen. Akua siis selkeästi käytetään paljon tarinassa, mikä auttaa tarinan suosiota, koska Aku on Suomessa suosituin hahmo jolloin tarinankin suosion pitäisi kasvaa. Tarinassa on käytetty käytännössä kaikkia hyvän tarinan ominaisuuksia, koska siitä on saatu paketti, josta lukijat eivät löydä lainkaan virheitä ja joka siksi herättää lukijoiden mielenkiinnot ja jää pysyvästi heidän mieliinsä jolloin siitä on helppo pitää.
Toinenkin Don Rosan Aku-tarina, Valvova silmä, kuuluu ehdottomasti parhaiden joukkoon! Tarinassa Roope käyttää hyvänään Akun tarkkaavaisten silmien ominaisuuksia, mutta ei ole helppoa löytää juuri Akulle sopivaa tehtävä. Tarina sisältää lukuisia loistaville tarinoille yleisiä ominaisuuksia. Täytyy mainita ainakin piirrokset, josta kukaan tarkkasilmäisinkään ei voi löytää minkäänlaista virhettä. Se johtuu siitä, että Rosa on käyttänyt paljon aikaa piirroksiin ja tehnyt ne hänen tyylilleen uskollisesti todella huolellisesti ja tarkkaavaisesti. Rosa onkin tehnyt piirrokset samalla tyylillä kuin hän kuvaa Akun olevan tarinassa: Huolellisesti, taitavasti eikä kuitenkaan todellakaan hitaasti. Koska tarinassa on kyse lähinnä huolellisuudesta, on todella tärkeä, että piirroksetkin ovat huolellisesti tehtyjä, koska se kuuluu tarinan ominaisuuksiin. Tarina on muutenkin huolellisesti tehty. Juoneen on kiinnitetty paljon vaivaa. Tässä tarinassa on Rosankin tyylille poikkeuksellisen paljon pieniä yksityiskohtia, koska koko tarinan idea on niissä. Rosa on kuitenkin tehnyt taustoille ja jopa tarinoiden keskelle, pääasioihin, uskomattoman paljon pieniä yksityiskohtia, jotka vain lisäävät hänen työmääräänsä ja samalla kunnioitustamme tarinaa (ja Rosaa) kohtaan. Se on yksi syy, miksi tarina on niin suosittu ja loistava. Kunnioitamme sekä tarinaa että sen tekijää johtuen siihen käytetystä työmäärästä. Työmäärä ilmenee myös muualla. Tarinan juoni on saatu sulautumaan hienosti erilaisiin selityksiin, jolloin tarinan juoni ei töki vaan etenee sulavasti ja tarpeeksi nopeasti kohti huipentumaansa. Valvovan silmän juonikin on yksi mahtavimmista, koska siinä yhdistetään useita Akun ominaisuuksia ja selitetään muutamia hieman tuntemattomammiksi jääneitä ominaisuuksia, jolloin tarinasta jää opettavainen olo, mutta koska sekaan on lisätty huumoria, tarinasta ei jää liian vakava, virallinen, olo vaan päällimmäisenä tunteena on luultavasti huumori, koska sitä on viljelty niin, että se pomppaa heti lukijoiden ajatuksiin eikä jää vain taka-alalle. Valvova silmä on loistava tarina, koska siitä on todella hankala löytää heikkouksia ja koska sitä ja Rosan työtä sen eteen on pakko kunnioittaa.
Hyvillä Aku-aiheisilla tarinoilla täytyy olla paljon ominaisuuksia.
Kekseliäisyyden on pakko olla mukana, koska silloin tarina jää lukijoiden mieleen ja se tuntuu olevan jollain tavalla erilainen. Aku on hahmona senlainen, että hänestä saa paljon erilaisia juonia joista valtaosa on kekseliäitä ellei niitä ole kopioitu muista tarinoista. Akusta on siis helppo saada kekseliästä tarinaa, johtuen hänen luonteestaan. Sen ansiosta niin monet Aku-tarinat ovat kekseliäitä. Kekseliäässä Aku-tarinassa tapahtuu paljon asioita, joita ei olisi voinut odottaa ja jotka ovat melko uskomattomia mutta jotka voivat kuitenkin toteutua. Niiden täytyy siis olla epätodennäköisiä. Parhaissa Aku-tarinoissa ne ovat lisäksi todella hienosti kehiteltyjä ja ne vaikuttavat paljon, eivätkä vain ''ole''. Niiden täytyy olla todella hyvin kehiteltyjä, uskottavia ja hauskoja. Kekseliäisyyttä ei siis ole helppo muodostaa, vaan siihen vaatii melko paljon eri asioita, joita ilman kekseliäisyyttä ei ole tai se on lievempää. Siksi todella kekseliäitä tarinoita ei ole paljoa. Moni tarina on kekseliäs, mutta todella hyvään kekseliäisyyteen vaatii enemmän ja sen takia niitä tarinoita ei ole paljoa. Useimmat todella kekseliäät tarinat ovat todella hyviä ja ne luultavasti sisältävät muitakin hyviä ominaisuuksia, koska todellisen kekseliäisyyden tekemiseen vaatii paljon eri taitoja ja ne ovat avuksi myös muiden asioiden tekemisessä. Melkein kaikki hyvät Aku-tarinat ovat siis todella kekseliäitä. Kekseliäisyyden ja suuren kekseliäisyyden välillä on yksi suuri ero: yllättävyys. Mitä suurempi yllättävyys (mutta uskottavana täytyy säilyä), sitä suurempi kekseliäisyys, sillä valtaosa kekseliäisyydestä koostuu yllättävyydestä ja uskottavuudesta, joiden täytyy olla tasapainossa (ja joita täytyy olla paljon, jotta kekseliäisyyttäkin olisi paljon). Lisäksi yllättävyys saa kekseliäisyyden soveltumaan paremmin tarinan juoneen, jolloin sen uskottavuus kasvaa jolloin sen kekseliäisyyskin kasvaa. Kekseliäisyyden ansiosta tarina erottuu selkeästi muista tarinoista ja jää lukijoiden mieleen ainutlaatuisena tarinana, koska siinä oli jokin ennennäkemätön asia tai ominaisuus. Siksi melkein kaikki hyvät Aku-tarinat ovatkin todella kekseliäitä ja ilman sitä on todella hankala saada loistavaa Aku-tarinaa.
Huumori on yksi tärkeimmistä ominaisuuksista, koska silloin tarina jää lukijan mieleen hauskana ja kiinnostavana tarinana, sillä huumori luo niitä ominaisuuksia. Tarinan on hankala olla hyvä, loistavasta puhumattakaan, ilman huumoria, koska huumori on niin tärkeä asia tarinoissa, sillä siinä on monia eri ominaisuuksia ja se on useiden henkilöiden kriteeri heidän valitessaan tarinoita luettaviksi. Huumori luo paljon huumoria. Jos tarinassa on huumoria, sitä tulee helposti lisää ja lisää. Siispä käsikirjoittajille onkin todella tärkeää muistaa kohtuus. Huumoria ei saa olla liikaa, sillä liioiteltu huumori pilaa heti koko tarinan, koska liiallisesti käytettäessä se kumoaa omat hyötyvaikutuksensa. Huumori sisältää muun muassa kekseliäisyyttä ja omaperäisyyttä, jotka nekin ovat tärkeitä ominaisuuksia tarinoita tehtäessä. Huumorin täytyy olla ainutlaatuista, koska silloin se sopii tarinaan, kun taasen muissa tapauksissa tarinasta tulisi mieleen kopio jolloin siitä ei pidettäisi paljoa. Aku-tarinoihin on todella helppoa saada mukaan huumoria johtuen Akun luonteista, varsinkin tärkeimmistä, sillä Akun luonne sisältää paljon asioita jotka jo itsessään ovat hauskoja ja jotka myös imevät helposti huumoria. Akusta kertoviin tarinoihin on siis todella helppoa lisätä huumoria, koska Aku itsessään tuo sitä mukaan paljon, koska hänen luonteensa tekee niin. Huumori Aku-tarinoissa on valitettavan usein vahingoniloa, joka sekin johtuu Akun luonteesta. Aku-tarinoissa on kuitenkin, varsinkin Don Rosan tekemissä, myös aitoa oikeaa huumoria, kuten ironiaa. Varsinkin Rosa käyttää aitoja huumoreita. Koska Akua kohdellaan huonosti, ironia sopii hänelle parhaiten ja Rosa tietää sen. Siksi hänen Aku-tarinoissaan on paljon huumoria. Huumori on yksi tärkeimmistä syistä tarinoiden menestykseen. Huumori antaa tarinoille todella hyvän jälkimaun ja auttaa lukijoita muistamaan sarjan paremmin. Ilman huumoria on todella hankala saada aikaan loistavaa sarjaa, koska huumori on nykyään niin yleinen ja melkein pakollinen asia ja koska huumoria auttaa ominaisuuksillaan todella paljon.
~kirja
Akuhullu97
Ankkiksen Viestimaraton: Kausi 6
Viesti 329 -
26.10.2009 klo 17:56:46
Lainaus käyttäjältä: NiketinPienen pieni aloitus.
(klikkaa näyttääksesi/piilottaaksesi)Parhaat Aku Ankka(hahmo)-sarjat
Jokaisella on oma mielipiteensä parhaista Aku Ankka-sarjoista. Minun suosikkipiirtäjiä ja käsikirjoittajia ovat Carl Barks ja Don Rosa. Tykkään myös Vicarin kädenjäljestä.
Tarinoita on erittäin vaikea laittaa järjestykseen, ja jokainen sija vaatii miettimistä. Tässä kuitenkin minun listani:
Yksi parhaista Aku Ankka-tarinoista, jonka olen lukenut, on Don Rosan Kymmenen avatarin aarre. Tarina kertoo Akun, Roopen ja ankanpoikien seikkailusta viidakossa. He löytävät muinaisen kaupungin rauniot, jossa on yhdeksän estettä. Ankat löytävät kymmenen nappia, joista yksi tuhoaa kaupungin. Aku ja Roope lähtevät kaupungin uumeniin ja ankanpojat painavat nappeja auttaakseen enojansa. Aku ja Roope pääsevät aarteen luo, mutta rahanhimoinen maharadza tulee painamaan väärää nappulaa. Näin aarre valuu köyhille ja he ottavat sen itselleen.
Tarinassa on erinomaiset vitsit ja hyvä juoni. Se on julkaistu mm. kirjassa Kymmenen avatarin aarre ja muita Don Rosan parhaita.
Toinen mahtava tarina Don Rosalta on Saari ajan rajalla. Se kertoo saaresta, joka syntyy kansainvälisen aikarajan päälle. Roope ja Kulta-Into Pii lähtevät valloittamaan saarta. Roope raahaa tietenkin Akua mukanaan.
jatkuuu
Tekstissäsi on epäkohta, sillä: Lainaus käyttäjältä: Salwer1st/Tämän osiksen aihe on siis Parhaat sarjat, joissa Aku Ankka-niminen hahmo on päähenkilönä.
Ja Saari ajan rajalla-tarinan päähenkilönähän seikkailee Roope-setä. :)
(klikkaa näyttääksesi/piilottaaksesi)Parhaat Aku Ankka(hahmo)-sarjat
Jokaisella on oma mielipiteensä parhaista Aku Ankka-sarjoista. Minun suosikkipiirtäjiä ja käsikirjoittajia ovat Carl Barks ja Don Rosa. Tykkään myös Vicarin kädenjäljestä.
Tarinoita on erittäin vaikea laittaa järjestykseen, ja jokainen sija vaatii miettimistä. Tässä kuitenkin minun listani:
Yksi parhaista Aku Ankka-tarinoista, jonka olen lukenut, on Don Rosan Kymmenen avatarin aarre. Tarina kertoo Akun, Roopen ja ankanpoikien seikkailusta viidakossa. He löytävät muinaisen kaupungin rauniot, jossa on yhdeksän estettä. Ankat löytävät kymmenen nappia, joista yksi tuhoaa kaupungin. Aku ja Roope lähtevät kaupungin uumeniin ja ankanpojat painavat nappeja auttaakseen enojansa. Aku ja Roope pääsevät aarteen luo, mutta rahanhimoinen maharadza tulee painamaan väärää nappulaa. Näin aarre valuu köyhille ja he ottavat sen itselleen.
Tarinassa on erinomaiset vitsit ja hyvä juoni. Se on julkaistu mm. kirjassa Kymmenen avatarin aarre ja muita Don Rosan parhaita.
Toinen mahtava tarina Don Rosalta on Saari ajan rajalla. Se kertoo saaresta, joka syntyy kansainvälisen aikarajan päälle. Roope ja Kulta-Into Pii lähtevät valloittamaan saarta. Roope raahaa tietenkin Akua mukanaan.
jatkuuu
Tekstissäsi on epäkohta, sillä: Lainaus käyttäjältä: Salwer1st/Tämän osiksen aihe on siis Parhaat sarjat, joissa Aku Ankka-niminen hahmo on päähenkilönä.
Ja Saari ajan rajalla-tarinan päähenkilönähän seikkailee Roope-setä. :)
Imfromfinland08
Ankkiksen Viestimaraton: Kausi 6
Viesti 330 -
26.10.2009 klo 17:58:53
Blogi?
Nyt vaan KPw'n jäsenetkin kirjoittelemaan. :)
Nyt vaan KPw'n jäsenetkin kirjoittelemaan. :)